Kinderen op de Biezenkring helpen Sint en Piet met het ontwerpen van nieuwe machines.

De eerste Topochtend op de Biezenkring stond op woensdag 25 november helemaal in het teken van het ontwerpend leren. Sint en Piet kwamen op de proppen met een groot probleem; De belangrijkste machines waren er in de nacht van 24 op 25 november mee gestopt. De kinderen schoten gelukkig meteen te hulp.

Na eerst het onderwerp te verkennen aan de hand van een PowerPoint over verschillende machines en allerlei andere filmpjes waarbij de kinderen zich verder in het onderwerp konden verdiepen, ging iedere groep aan de slag met het ontwerpen van de nieuwe machines. In groep 1/2 mochten de kinderen in groepjes een pepernotenmachine ontwerpen. De eerste stap was het tekenen van de machine. Daarna werd deze met allerlei materialen nagebouwd. Er werd van tevoren wel afgesproken dat de pepernoten schoon uit de machine moesten komen. Het was geweldig om te zien hoe betrokken ze bezig waren, hoe fijn er werd samengewerkt en hoe ze tussendoor steeds hun machine gingen testen met echte pepernoten en soms ook weer gingen aanpassen. Uiteindelijk mocht ieder groepje laten zien hoe hun machine werkte.

In groep 3 en 4 werd er in gemengde groepjes een Sinterklaas-verdeel-machine gemaakt. Na de ontwerptekening mochten de kinderen 5 materialen kiezen waar ze samen mee aan de slag gingen om het ontwerp van de tekening na te bouwen. Tussendoor werden de kinderen gestimuleerd door middel van vragen om hun machine te verfijnen, zodat deze aan het vooropgestelde doel zou voldoen. Aan het eind zag je echt dat de voorwerpen die de machine ingingen er verdeeld uitkwamen.

In de groepen 5 en 6 mochten de leerlingen een machine bouwen met de woorden pakje, sinterklaas en robot. Daarna bedachten de kinderen er zelf een verhaal bij en werden de machines met bijbehorende verhalen gepresenteerd aan elkaar. Het was mooi om te zien hoe de kinderen zelf op allerlei creatieve oplossingen kwamen voor de problemen die ze tegenkwamen tijdens deze ontwerpopdracht.

De leerlingen van groep 7 en 8 hebben een supermoderne machine ontworpen. Van samen brainstormen in groepjes, informatie vergaren via internet tot het maken van een ontwerptekening op een IPad of op papier. Daarna werd er in ieder groepje gewerkt aan het prototype. Uiteindelijk waren de kinderen zo trots op het eindresultaat dat ze de machines zeker verkoopwaardig vonden.

Het enthousiasme bij de leerlingen was enorm. Er zijn dan ook een aantal groepen die de volgende dag verder zijn gegaan.

Het team van de Biezenkring is er trots op dat de kinderen op zo’n jonge leeftijd al met het ontwerpend leren bezig kunnen zijn, wat helemaal past in deze tijd waarin juist het creatief denken samenwerken, kritisch denken en ICT belangrijke vaardigheden zijn.